Lekker eigenwijs?!

Inspiratiebijeenkomst bij het thema van de Kinderboekenweek 2024

Een ‘net even andere nascholing’ bij het thema van de Kinderboekenweek: Lekker eigenwijs!
We gaan in deze verrassende online bijeenkomst samen op zoek naar Harry: de Harry in jezelf, de Harry in jouw eigen manier van lesgeven, én de Harry in jouw klas.

Leuk hoor, maarre... Wie is Harry?! We zetten samen onze ‘antropologische bril’ op en verkennen het ‘Harry concept’: Harry staat voor alles wat anders is. Harry kan een persoon zijn, maar kan ook staan voor een ander idee, een andere manier van werken, een andere stem in jezelf – of (de tegenstem) in een groep. Harry staat voor nieuw, voor de minderheid, voor het tegengeluid, voor een ander idee, voor buiten de lijntjes kleuren.
Dit doen we aan de hand van het delen van verhalen, ervaringen, tips en praktische inspiratie. Denk daarbij aan eigenzinnige, uitnodigende prentenboeken en verhalen vol (eigen) wijsheden uit verschillende levensbeschouwelijke tradities.

Heel praktisch:
We gaan oefenen met meedenken, maar vooral met tegendenken.
Aan de hand van de denkgereedschappen uit ‘de Denkkoffer’ van Alexandra, maak je, op geheel eigen wijze, een verdiepende slag in je vaardigheden rondom het filosoferen met kinderen.
Lachen, leren, dromen en denken we aan de hand van het prentenboek Ik ben Harry Vink.

… omdat gek en briljant twee kanten van dezelfde medaille zijn,
normaal ons brengt waar we gister ook waren… Alle Harry’s verzamelen!!

 

Na deze inspiratiebijeenkomst...
* heb je concrete ideeën en inspiratie opgedaan om op creatieve wijze aan de slag te gaan met het thema Lekker eigenwijs
* heb je je nieuwe denkgereedschappen eigen gemaakt om op eigen wijze de denkkracht van je lessen te verdiepen
* kijk je met andere ogen naar de tegenstem in jezelf en in je klas en bent je (meer) bewust van de verborgen wijsheid in dit andere geluid of gedrag.

 

Cursusleiders: A. Bronsveld (Alexandra) en A.M. (Myrthe) Kelder
Alexandra Bronsveld is afgestudeerd aan de Universiteit voor Humanistiek. Ze heeft ervaring als docent levensbeschouwing en trainer PO en VO bij Stichting HVO. Ze is betrokken bij het Centrum Kinderfilosofie Nederland. Momenteel begeleidt ze besturen en scholen in het hele land rondom identiteit en burgerschap.
Myrthe Kelder studeerde af in de Sociale Wetenschappen en in de Theologie- en Religiewetenschappen. Ze heeft ervaring als docent Levensbeschouwing in PO, VO en HBO. Momenteel is ze identiteitsbegeleider en adviseur identiteit voor scholen in heel Nederland.
En is al als jaren auteur en redacteur betrokken bij de methodiek Op weg met verhalen.

Doelgroep: vakleerkrachten Vormingsonderwijs
Nascholingspunten: 3
Contact: